Köp- och leveransvillkor

GDPR

Datahantering av Personuppgifter enligt den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) from 25 maj 2018. ”Företaget” benämns som vi i texten nedan och kunden som Er/Ni.

För att kunna erbjuda er utnyttja våra tjänster behöver vi registrera era personuppgifter. Genom att klicka i detta godkännande lämnar ni aktivt ert samtycke till vår dataskyddspolicy och vår behandling av era personuppgifter i vårt kundregister. Ni godkänner även att vi kan använda era personuppgifter för att skicka information till er.

Ni tillhandahåller oss själva direkt eller indirekt era uppgifter genom att godkänna ett köp eller transaktion via vår hemsida men även genom att kontakta oss via besök, e-post, telefon eller anmälningsformulär.

All insamling av era personuppgifter som är nödvändig för att ingå ett avtal med oss registreras och lagring sker enbart i syfte att identifiera er och den relation vi har till er.

Alla data i vårt register används för att tillhandahålla, genomföra, ta betalt för och förbättra våra tjänster. Vi kan använda era uppgifter för att informera om erbjudanden, nyheter eller undersöka hur nöjd ni är med de tjänster/varor/aktiviteter ni utnyttjat. Vi sparar er information så länge det är nödvändigt för respektive syfte.

Vi förbinder oss att inte vidarebefordra era registrerade uppgifter till annan än våra samarbetspartners och leverantörer för att kunna utföra de uppdrag vi avtalat eller i annan utsträckning än vad som anges enligt lag.

Era privata inloggningsuppgifter ska hanteras som en värdehandling och bör skyddas. Dessa får inte lämnas ut till annan än sådan person som äger rätten att hantera dem för er räkning.

Ni har rätt att få ut vilken information vi har registrerad om er, möjlighet att korrigera eventuella fel samt begära radering av era uppgifter om de inte längre är nödvändig för det syfte de blev insamlade för. Det kan dock finnas lagkrav som gör att vi inte kan radera era uppgifter.

I de fall vi kan komma att ändra avtalet kräver det att ni behöver godkänna det på nytt.

Om ni har frågor eller om ni motsätter hur vi behandlar era personuppgifter är ni välkommen att kontakta oss. Ni kan också alltid kontakta IMY – Integritetsskyddsmyndigheten imy@imy.se om ni har invändningar mot hur era personuppgifter behandlas.

KÖPINFORMATION

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att handla hos oss.
När du handlar vi Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar dig som konsument när du genomför köp på distans. Läs mer hos Konsumentverket.
Alla bedrägeriförsök polisanmäls och vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.
Samtliga priser i butiken är inklusive 25% svensk moms och är angivna i svenska kronor (SEK). På handel med begagnad elektronik kan det på vissa produkter tillämpas marginalskatteförfarande. Butikspriserna gäller om ingen annan överenskommelse är gjord. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan förvarning, beroende på valutakurser, portokostnader, omkostnader etc.
På vissa produkter finns det information om vad dessa passar till, detta är endast en rekommendation utifrån t.ex. bruksanvisningar, storlekstabeller m.m. phonova.se tar inget ansvar för att dessa produkter passar just din enhet.

ORDERBEKRÄFTELSE

Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till din e-post. Vill du ändra din beställning på något sätt ska du kontakta oss genom att svara på orderbekräftelsemailet snarast. När din beställning är packad och inlämnad för leverans får du ytterligare ett mail där det står att leveransen är på väg till dig.

BETALNING

Kortbetalning

Betalning med kort sker enligt gällande regler för online-betalning i Sverige och EU.
Vi använder Svea Ekonomis/Webpays hostade PCI-DSS-certifierade kortbetalningslösning.
Vi accepterar följande kort: Visa, MasterCard. Pengarna reserveras på ditt konto vid ordertillfället.
Alla transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) mycket säkert krypterade.
Inga kortnummer sparas. Vi använder den senaste säkerhetstekniken för kontokortsbetalningar på nätet 3D-Secure – en standard framtagen av VISA och MasterCard med avsikt att på ett säkert sätt validera konsumenten vid köp på nätet.

Fakturabetalning

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av PHONOVA överlåtna till Svea Ekonomi AB.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Allmänna villkor
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Delbetala

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor så kan du ringa 08 – 514 931 13 för närmare information. Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta,

uppläggningsavgift 195 kr, aviavgift 29 kr: 10,55%.

FRAKT & LEVERANS

Vi tillämpar enhetsfrakt på phonova.se, du som kund betalar endast 99 kr (inom Sverige) oavsett köpmängd. Vi köp för mer än 2 000 kr inklusive moms (exklusive fraktkostnad) bjuder vi på fraktavgiften, detta gäller endast Sverige.
Normalt skickar vi samtliga paket med DHL. Leveranstiden är 1-3 arbetsdagar till Sverige. Leveranstiden är beroende på vikt och vart mottagaren bor.

Har du fyllt i mobilnummer vid beställning så får du normalt en email-avisering när paketet är på väg och/eller när det har kommit till ett postombud. I övriga fall kommer aviseringen via e-post eller brev.
Vi vill informera dig som kund om att det kan ta ännu längre tid på grund av våra leverantörers fraktsätt vilka vi ej kan styra över.
Leveranstiden avser helgfria vardagar. I de fall där endast en del av din beställning finns i vårt lager inväntar vi till alla produkter kan skickas samtidigt, om inget annat anges av dig som kund.
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postombud eller direkt till transportör och göra en skadeanmälan.
Hämta inte ut ett skadat paket!
Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Har du lagt en order och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss (14-30 dagar beroende på om det är brev eller paket), så fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete med hantering av produkterna.

REKLAMATION

Vi kontrollerar alltid produkterna så mycket som det är möjligt före leverans. Skulle det vara något fel på din produkt, kontakta oss på info@phonova.se inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning så löser vi det.

ÅNGERRÄTT & RETUR

Om du inte är nöjd med din beställning av någon anledning har du full ångerrätt, returrätt eller bytesrätt inom 14 dagar efter att du har mottagit din beställning. Produkten får ej vara använd. Produkter som ligger i förpackning ska givetvis vara obrutna. Produkten ska vara i samma skick som när den lämnade oss annars gäller inte ångerrätten.

Vid nyttjande av ångerrätten står du som kund för returportot, samt ansvaret för att returen kommer tillbaka till oss. Vid saknad av skickad retur får du som kund stå för förlorad produkt (du betalar produktens värde).
Om du har betalt din beställning innan retur betalar vi tillbaka pengarna inklusive eventuell fraktkostnad om hela beställningen returneras och byte ej sker. Utbetalning sker inom 30 dagar efter att vi har mottagit bankkonto där pengarna ska sättas in.

För att skicka tillbaka en produkt ska du kontakta oss på info@phonova.se innan retur.

 

FORCE MAJEURE

phonova.se är befriade från påföljd av underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriade omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriade omständigheter skall anses bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof.

I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

För att handla hos oss behöver du lämna dina personuppgifter till oss. När du mailar oss sparar vi alltid konversationen, detta för att kunna gå tillbaka till ett specifikt ärende i framtiden om det krävs. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part. Du som kund hos oss har rätt att ta del av den informationen vi har registrerat om dig enligt personuppgiftslagen. Om du har frågor kring detta eller vill ta del av dina uppgifter, kontakta oss på info@phonova.se

TVIST

Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.